Частка. Розряди часток за
значенням. Частка в спонукальних й окличних реченнях.
Завдання. Записати уривок із жниварської пісні, над кожним словом
надписати частину мови до якого воно відноситься, зробити синтаксичний розбір
першого речення.
А сонечко котиться,
котиться,
Нам додому хочеться,
хочеться.
Хазяїне наш нам додому час!
Вже сонечко під липкою, під
липкою,
Труси пане калиткою,
калиткою.
1. Сприймання й
усвідомлення учнями нового матеріалу.
Часткою називається службова частина мови, яка надає реченню чи
окремим його членам певних відтінків значення або служить для утворення окремих
граматичних форм. Наприклад: Невже тобі
воля не обридла? (Леся Українка). Чує
серце недоленьку, сказати не вміє (Т. Шевченко)
Лексичне значення –
не має.
Морфологічні ознаки – незмінне слово.
Синтаксична роль –
членом речення не буває.
Роль у мові – утворює
окремі слова, граматичні форми; надає
реченню або словам певного відтінку
За
значенням і вживанням частки поділяються на модальні (фразові),
заперечні й формотворчі.
Модальні частки поділяються на кілька
типів:
-
питальні: чи, хіба, невже, що,за;
-
підсилювальні: аж, же, ж, би, б, то, таки, і;
-
стверджувальні: еге, отож, а також, так, авжеж;
-
вказівні: це, оце, то,
ось, он, ото;
-
видільні:тільки, лише, же, ж, хоч (а), таки;
-
порівняльні: мов, немов, наче, неначе,як, майже, приблизно, мало,
ледве не;
-
означальні:ледве, якраз, саме, просто, майже;
-
спонукальні: бодай, ну-бо, ну-но, годі;
Заперечні
частки не, ні, ані слугують для
заперечення змісту цілого або окремої частини. Частки не,ні можуть мати
підсилювальне значення.
Словотворчі й
формотворчі частки слугують для творення:
-
зворотніх дієслів;
-
неозначених займенників та
прислівників: дехто, деколи, будь-що,
хтось, колись;
-
дієслів наказового способу:хай,нехай.
-
дієслів умовного способу: би, б.
-
найвищого ступеня
порівняння прикметників і прислівників (най-)
2. Виконання системних практичних завдань творчого
характеру.
1.
Завдання.
Записати частки, розподіливши їх у три
стовпчики:
а) модальні;
б) заперечні;
в) формотворчі.
Хай, нехай, би, не, ні, ані, хіба, чи, невже, що за, що то, ось, от, це,
оце, ото, он, ген, саме, якраз, справді, точно, власне, хоча б, аж, же, мовби,
годі, бодай, бо, давай.
2 Завдання
Записати уривки з пісень підкреслити службові частини мови, а над
часткою надписати розряд, визначити тип
речення.
Взяв би я бандуру
Тай заграв, що знав,
Через ту дівчину
Бандуристом став.
****
Цвіте терен, цвіте терен
Листя опадає;
Хто в любові не знається,
Той горя не знає.
***
Не рубай ліщину,
Най орішки родить;
Не бери багацьку,
Най собі ходить.
***
Чи я в лузі не калина була,
Чи я в лузі не червона була?
Взяли ж мене поламали
І в пучечки пов'язали –
Така доля моя!
Гірка доля моя!
3.
Завдання Від поданих
слів утворити за допомогою часток форми слова. Записати їх і скласти з ними
речення.
Боролись, живе, носить, полетів,
здолають.
.
4.
Лінгвістична гра "Зайве слово". Серед записаних
в рядок слів
знайти зайве слово. Пояснити свій
вибір.
а) Саме, хай, не, і.
б) Не, ні, та, при.
в) До, під, щоб, би.
г) Майже, приблизно, тому що.
д ) Що за, коли, побіля, до.
е) Годі, нехай, ну, бо, та.
6. Домашнє завдання.
Вивчити
розряди часток.
Скласти і
записати твір-мініатюру на тему: «Моє рідне село» використовуючи частки.
Бажаю успіхів.
Немає коментарів:
Дописати коментар