понеділок, 11 травня 2020 р.

07.05 7 КЛАС МОВА. РОЗРЯДИ ЧАСТОК.

Частка. Розряди часток за  значенням. Частка в спонукальних й окличних реченнях.
Завдання.   Записати уривок із жниварської пісні, над кожним словом надписати частину мови до якого воно відноситься, зробити синтаксичний розбір першого речення.
А сонечко котиться, котиться,
Нам додому хочеться, хочеться.
Хазяїне наш нам додому час!
Вже сонечко під липкою, під липкою,
Труси пане калиткою, калиткою.
1. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.
Часткою називається службова частина мови, яка надає реченню чи окремим його членам певних відтінків значення або служить для утворення окремих граматичних форм. Наприклад: Невже тобі воля не обридла? (Леся Українка).  Чує серце недоленьку, сказати не вміє (Т. Шевченко)
Лексичне значення – не має.
Морфологічні ознаки – незмінне слово.
Синтаксична роль – членом речення не буває.
Роль у мові – утворює окремі слова, граматичні  форми; надає реченню або словам певного відтінку
      За  значенням і вживанням частки поділяються на модальні (фразові), заперечні й формотворчі.
     Модальні частки поділяються на кілька типів:
-        питальні: чи, хіба, невже, що,за;
-        підсилювальні: аж, же, ж, би, б, то, таки, і;
-        стверджувальні: еге, отож, а також, так, авжеж;
-        вказівні:  це, оце, то, ось, он, ото;
-        видільні:тільки, лише, же, ж, хоч (а), таки;
-        порівняльні: мов, немов, наче, неначе,як, майже, приблизно, мало, ледве не;
-        означальні:ледве, якраз, саме, просто, майже;
-        спонукальні: бодай, ну-бо, ну-но, годі;
Заперечні частки не, ні, ані слугують для заперечення змісту цілого або окремої частини. Частки не,ні можуть мати підсилювальне значення.
      Словотворчі й формотворчі частки слугують для творення:
-        зворотніх дієслів;
-        неозначених займенників та прислівників: дехто, деколи, будь-що, хтось, колись;
-        дієслів наказового способу:хай,нехай.
-        дієслів умовного способу: би, б.
-        найвищого ступеня порівняння прикметників і прислівників (най-)
2. Виконання системних практичних завдань творчого характеру.
1.   Завдання.
Записати частки, розподіливши їх у три стовпчики:
 а) модальні;
б) заперечні;
в) формотворчі.
      Хай, нехай, би, не, ні, ані, хіба, чи, невже, що за, що то, ось, от, це, оце, ото, он, ген, саме, якраз, справді, точно, власне, хоча б, аж, же, мовби, годі, бодай, бо, давай.
2 Завдання
    Записати уривки з пісень підкреслити службові частини мови, а над часткою надписати  розряд, визначити тип речення.
 Взяв би я бандуру
Тай заграв, що знав,
Через ту дівчину
Бандуристом став.
          ****
Цвіте терен, цвіте терен
Листя опадає;
Хто в любові не знається,
Той горя не знає.
          ***
Не рубай ліщину,
Най орішки родить;
Не бери багацьку,
Най собі ходить.
         ***
Чи я в лузі не калина була,
Чи я в лузі не червона була?
Взяли ж мене поламали
І в пучечки пов'язали –
Така доля моя!
Гірка доля моя!
3.   Завдання      Від поданих слів утворити за допомогою часток форми слова. Записати їх і скласти з ними речення.
      Боролись, живе, носить, полетів, здолають.
.

4.                   Лінгвістична гра "Зайве  слово". Серед  записаних  в  рядок  слів   знайти  зайве  слово. Пояснити  свій  вибір.
а) Саме, хай, не, і.
б) Не, ні, та, при.
в) До, під, щоб, би.
г) Майже, приблизно, тому що.
д ) Що за, коли, побіля, до.
е) Годі, нехай, ну, бо, та.
6. Домашнє завдання.     
Вивчити розряди часток. 
Скласти і записати твір-мініатюру на тему: «Моє рідне село» використовуючи частки.

Бажаю успіхів.



























  





Немає коментарів:

Дописати коментар