Творча лабораторія вчителя

Розробка уроку української літератури 5 клас

ВАСИЛЬ КОРОЛІВ-СТАРИЙ.
АНАЛІЗ ЗОВНІШНОСТІ(ПОРТРЕТА) КАЗКОВИХ ІСТОТ

(Опорна схема).
Конспект уроку на тему: «Особливості творення ступенів порівняння прикметників та правильне вживання їх у мовленні


Мета уроку:
створити комфортні умови для навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, самостійність.
Навчальна: закріпити знання учнів про прикметник, забезпечити в ході уроку закріплення  матеріалу за допомогою фронтального опитування та індивідуальних вправ; дати  поняття  про  ступені  порівняння прикметників, сформувати   вміння утворювати вищий  і  найвищий   ступені порівняння  прикметників, правильно  писати  прикметники  вищого  та найвищого  ступенів  порівняння, збагачувати словниковий  запас учнів.


Розвиваюча: розвивати в учнів уміння виділяти головне, суттєве у виучуваному матеріалі, порівнювати, узагальнювати факти, логічно викладати свої думки, удосконалювати мисленнєві дії, аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати, доводити й обгрунтовувати; за допомогою мовленнєво – комунікативного дидактичного матеріалу розвивати спостережливість, уважність, кмітливість, як важливі елементи розумової діяльності людини. При роботі з найбільш підготовленими учнями звертати особливу увагу на розвиток певних сторін їх інтелекту, волі, емоцій, здібностей. Збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів.
Виховна: виховувати патріотичні почуття, вчити шанувати рідних та близьких.
            Тип уроку :   урок застосування знань, умінь і навичок(із використанням інновацій).     



Цілі уроку:
Учні  повинні знати :
* вищий  і  найвищий  ступені  порівняння прикметників;
* правопис прикметників  вищого  та найвищого  ступенів;
Учні  повинні вміти  :
* утворювати    форми   вищого   та  найвищого   ступенів  порівняння якісних  прикметників;
* правильно писати прикметники  вищого  та найвищого  ступенів  порівняння ;
* працювати з таблицями ;
* виконувати  творчу  роботу;
* висловлювати  власні  міркування на основі  тексту, використовуючи  різні  форми  прикметників  вищого  та найвищого  ступеня;
Змітова лінія:  Мама – найдорожча на світі людина
Методи й прийоми:
 «Асоціативний кущ» 
 Інтелектуальна розминка
 Вибіркова робота «Будь уважний»
 Робота в парах
 Редагування  «Знаю як..»
 Хвилинка творчості
 «Мовне конструювання»
 Самостійна робота
Обладнання:   презентація до урок, картки, підручник ,відеозапис пісні про маму                               
Міжпредметні зв`язки: українська література
Часова схема уроку:
1.     Організаційний момент (2 хв.).
2.     Актуалізація опорних знань і вмінь (4 хв.).
3.     Повідомлення теми та мети уроку (2 хв.).
4.     Мотивація навчальної діяльності школярів (2 хв.)
5.     Закріплення  матеріалу (29 хв.)
6.     Підсумок уроку (2 хв.).
7.     Оцінювання (2 хв.).
8.     Інструктаж щодо виконання домашнього завдання (2 хв.)


ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
   Створення емоційно-позитивного настрою на роботу
Доброго дня. Звати мене …  Сьгодні я буду вашим вчителем.

Пропоную вам створити позитивний настрій . Для цього торкніться долоньками один з одним, закрийте  очі і подумки побажайте один одному добра, любові, миру, впевненості, що сьогодні все вийде. А я вам побажаю наполегливості у підкоренні нових вершин знань, творчості, активності. Розплющте очі, подаруйте посмішку собі, один одному . І з цих промінчиків добра, що заіскрилися на ваших обличчях ми і розпочнемо урок.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
1.    Спочатку я пропоную вам послухати пісню та переглянути відео.
-Діти, чи сподобалося вам 
-      Як ви думаєте, кому  буде присвячений наш урок?
Так, нашим мамам і сьогодні  вони подумки будуть з нами. Ви почули прекрасні слова про маму.
-      А якими словами ви опишете свою маму? Яка вона?
2.    «Асоціативний кущ»
Погляньте, якими словами описували маму мої учні. Всі ці слова схожі, тому що
              мама - найдорожча на світі людина
-      Скажіть, до якої частини мови належать ці слова?
3.    Інтелектуальна розминка
•       Яка частина мови називається прикметником?
•       Прикметник змінюється за …
•       Початковою формою прикметника є … У реченні прикметник найчастіше виступає … , рідше…
•       На які розряди за значенням поділяються прикметники? Які прикметники позначають ознаку предмета, яка може бути виражена  більшою чи меншою мірою? Наведіть приклади
•       Визначте розряд прикметника  дерев’яний стіл
•         Розкажіть про присвійні прикметники. Від яких прикметників можна утворити ступені порівняння?
•         Розкажіть про творення вищого  ступеня  порівняння
•         Розкажіть про творення найвищого  ступеня  порівняння
Робота з картками (1-2 біля дошки)
                                                      Картка №1
Утворити вищий і найвищий ступені порівняння. Усно скласти 2 речення.
 Кислий, красивий, дорогий.
                                                      Картка №2

Утворити вищий і найвищий ступені порівняння. Скласти 2 речення.
Легкий, рідний, великий.
К-3-4 виконують  у зошитах
                                                      Картка №3
Випишіть з речень форми прикметників. Вкажіть ступені порівняння  та форми.
  Що темніша ніч, то ясніші зорі. З усіх скарбів найбільш цінним є молодість.  Добре ім’я дорожче за великі скарби. Свій хліб більш ситний.

                                                 Картка №4
Розподіліть слова на дві колонки: 1) ті, що мають вищий ступіньпорівняння; 2) ті, що мають найвищий ступінь порівняння
   Розумніший, якнайкращий, менш смачний, більш холодний, найбільш рідний, миліший над усе, вищий.

                                        Гра    «Визбирувачі»
 Діти, зверніть увагу на слайд.
      Від поданих слів потрібно утворити вищий ступінь порівняння прикметників, І ряд вибирає слова з кінцевим основи  ш,   ІІ ряд – щ,    ІІІ ряд – жч.
         Дорогий, дешевий, тонкий, товстий, довгий,  слабкий, дужий,  солодкий, важкий, красивий, високий,низький.
Ш -  дешевший, тонший, довший, слабший, солодший.
Щ – товщий, вищий, кращий.
ЖЧ – дорожчий, дужчий, важчий, нижчий.
     Молодці.                     Бачу ви добре засвоїли матеріал попередніх уроків.




ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ.
Ситуація 
Коли ми вивчали з   учнями   6 класу тему «Прикметник», я запропонувала їм   скласти речення про маму. Один учень написав: «У моєї мами саме добре серце» Інший «Моя матуся – найкраща в світі» Виявилося, що один учень виконав завдання правильно, а інший – помилився.
•         Чому так сталось, може ви мені скажете?

ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
Тема нашого уроку  «Особливості творення ступенів порівняння  прикметників та правильне вживання їх у мовленні». Запишіть, будь ласка.
Прогнозування
Продовжте речення
Від уроку очікую...
На цьому уроці я дізнаюся...
На уроці я  навчуся…


Ми поглибимо  знання про ступені порівняння прикметників, правильно та доречно навчимося вживати їх в мовленні.

 VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.

1.Робота з підручником.
- Скажіть, чи всі якісні прикметники можуть утворювати ступені порівняння?
Згадати вам допоможе підручник на  с. 137 .
2.    Попрацюймо в парах  з карткою.
А зараз пропоную попрацювати в парах 
 Редагування  «Знаю як..»



Відредагуйте речення і запишіть.
Мама — сама ніжніша, сама добріша і сама рідніша людина. Мої батьки самі найкращі. Усім відомо, що материнська любов сама сильніша. Ма¬ма —  сама вірна порадниця.
Перевірка 
Мама – найніжніша, найдобріша і найрідніша людина.  Мої батьки найкращі. Усім відомо, що материнська любов найсильніша.  Мама – найвірніша порадниця.
-      Чи є така пара, яка виконала завдання без помилок?
-      Хто зможе пояснити, які  помилки були допущені в реченнях?
-      Запам’ятай
-      Давайте поглянемо на слайд і  запам’ятаємо, що
-      Діти, а чи знаєте ви прислів’я, приказки про маму?
Найдорожча пісня — з якою мати колисала.
Матері своїх дітей жаль: хоч найменшого, хоч найбільшого.
Найрідніша, наймиліша,
Всіх вона нас пестить, тішить,
Завжди скрізь буває з нами.
Відгадайте, хто це? (Мама)
3.   Вибіркова робота «Будь уважний»
Виконуючи наступне завдання, будьте уважні. Вам необхідно із прослуханих речень виписати прикметники найвищого ступеня порівняння, пояснити як вони утворилися.

  Багато різних див на світі є, та найцікавіше із них те, що я у мами й тата є, найбільша моя цінність – то батьки, кохані, рідні,найдорожчі і найближчі.
Найщасливіша та мати, у якої щасливі діти. Найперші кроки на землі ми робимо з допомогою матері. Це ж у неї – найніжнішіруки, найчутливіше серце.
Перевірка.





«Фізкультхвилинка».
Пропоную  трішечки перепочити. Підніміться, будь ласка, будьте уважні. Я називатиму прикметники,  якщо вищий ступінь порівняння -  підніміть руки вгору,  найвищий –присядьте, а якщо не можна утворити ступінь порівняння –аплодуйте.
 Почали
Добріший, шоколадний, найкращий; чорноокий,найменш  спритний, чистіший;  предобрий, дорожчий,якнайкрасивіший.
Сподобалось відпочивати, а тепер знову до роботи
4.     Діти, прослухайте уважно казку, звертаючи увагу на прикметники
НАЙКРАЩА МАМА
На галявині зустрілися їжаченя, зайча й поросятко та й почали хва¬литися, хто швидше бігає, глибше риє, важчийтягар піднімає. Слово по слову — й засперечалися, чия маманайкраща. Зайча було впевне¬не, що в його мами ногинайдовші, хвіст найкоротший, шерсть найпухнастіша. їжаченя стверджувало, що його мама найколючіша, найповільніша, приносить найсмачніші яблу¬ка. Поросятко переконувало всіх, що ні в кого нема цупкішої щетини, грубшої шкіри, ніж у його мами. Тому його мама найкраща.
Так і розійшлися, не дійшовши згоди.
Давайте, перевіримо хто запам’ятав найбільше прикметників
запишіть їх  і вкажіть  ступені порівняння.
Перевірка


5.    Хвилинка творчості.   Попрацюймо творчо
Написати твір-мініатюру про свою маму, використовуючи прик¬метники вищого й найвищого сту¬пенів порівняння.
Я бачу, що ви дуже люби¬те своїх матінок, і сподіваюся, що у ваших серцях ніколи не згасне ця любов і ніжність до них, ви ніко¬ли не забудете тієї ласки, турботи, уваги, якими мами наділяють вас протягом усього життя. Я бачи¬ла, як загорілися іскорки ніжності у ваших очах, коли ви писали і за¬читували свої твори про маму.
Тож любіть, поважайте, шануйте їх, допомагайте завжди.
6.     Робота з підручником. Самостійна робота
Попрацюймо  самостійно над вправою 352
Перевірка

VІІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ.
Попрацювали ми з вами багато. Можливо не все виходило, але хто не працює, той не помиляється
На початку уроку ви прогнозували  очікування від уроку. Чи справдилися ваші прогнози. Продовжіть речення
НА УРОЦІ …
1. Я дізнався…
2. Я зрозумів…
3. Мені сподобалось…
5. Я навчився…
7. Я відчув труднощі…
8. Я не вмів, а тепер умію…

          VІІІ. ОЦІНЮВАННЯ.
Я щиро дякую, вам діти, за сьогоднішній урок. Ви гарно працювали і добре справлялися із завданнями, були активними і творчими. Я думаю, що ви теж отримали задоволення від спілкування та уроку. І пам’ятайте, що все залежить від вас.

ІХ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Запишіть, будь ласка, дом. завд.
Повторити  правила ст. 135-137
Вправа 353
Ті учні, які бажають отримати оцінку високого рівня пропоную
написати твір-мініатюру на тему: «Біля кого найтепліше», вживаючи прикметники вищого і найвищого ступенів порівняння.

 Презентація до відкритого уроку з української мови 6 клас

 
Літературна вікторина «Юні шевченкознавці»
(для учнів 6 класів)

Мета: поширювати знання учнів про Т.Г. Шевченка, відомого українського поета, письменника, співця покріпачених, великого Кобзаря; розкрити велич українського генія, наблизити його до серця кожного учня, стимулювати пізнавальний інтерес дітей; розвивати логічне, образне мислення, комунікативну, діяльнісну компетенцію; виховувати шану і повагу до Шевченка, гордість і патріотизм українського народу. 
Хід заходуУчитель.
Добрий день! Шановні друзі! Раді бачити вас на літературній вікторині.
В історії назавжди залишаються імена, які з гордістю вимовляє, пам'ятає і шанує людство. У перші березневі дні ми знову згадуємо великого сина нашого народу - Тараса Шевченка. 200 років минуло з дня народження поета, проте і нині живе під сонцем України Кобзареве слово, слово великої, непогасної любові до свого народу, своєї землі. 
Учень. Благословен той день і час,
Коли прослалась килимами
Земля, яку сходив Тарас
Малими босими ногами.
Земля, яку скропив Тарас
Дрібними росами-сльозами. 
Учень. Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,
І голос твій нам душу окриля.
Встає в новій красі, забувши лихоліття,
Твоя, Тарасе, звільнена земля. 
Учень. У росяні вінки заплетені суцвіття,
До ніг тобі, титане, кладемо.
Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,
Тебе своїм сучасником звемо. 
Учень. Збулись слова твої пророчі,
І час оновлення настав,
І темні просвітились очі,
Вчорашній раб всесильним став!
Вперед, брати!Все далі й далі,
Як тихий надвечірній світ,
Нам сяє в радості й печалі
Ясний Шевченків «Заповіт». 
Учитель. Нині ми проводимо літературну вікторину аби не просто вшанувати пам'ять поета, але й відчути, як через його твори проходить любов до України, народу, рідної мови. Присвячуємо пам'яті Тараса Шевченка літературну вікторину, де учні 5-6-х класів позмагаються на кращого знавця життя і творчості поета.
1-й конкурс «Розминка» : за 1 хвилину командам буде задано по 10 питань про Т.Г.Шевченка. Можна пропускати питання та повернутися до них у кінці.
1.     Село,  в  якому  народився  Тарас  Шевченко.  (Моринці)
2.     Село,  в  якому  минуло  дитинство  Тараса  Шевченка.  (Кирилівка)
3.     Що  в  перекладі  з  грецької  мови  означає  ім’я  Тарас?   (Бунтівник)
4.     Прізвище  пана,  кріпаками  якого були  Шевченки.  (Енгельгардт)
5.     Ім’я   улюбленого  Тарасового  діда.  (Іван)
6.     Ім’я  старшої  сестри  Тараса.  (Катерина)
8.     Хто  був  першим  учителем  малювання  Тараса  Шевченка?  (Майстер  Ширяєв)
9.     Чий  портрет  був  намальований  для  викуплення  Шевченка  з  кріпацтва?  (Василя  Жуковського)
10.   Хто  допоміг  майбутньому  поетові  стати  вільним?  (Іван  Сошенко,  Карл 
Брюллов,  Євген  Гребінка  та ін..)
11.   Як  називається  збірка  поезій  Т. Шевченка?   («Кобзар»)
12.   Хто  з  українських   письменників  допоміг  Шевченкові  здійснити  видання 
«Кобзаря»?   (Євген  Гребінка)
13.    Коли  Тарас  був  викуплений  з  неволі?  (22 квітня  1838 року)
10. Ім’я матері поета. (Катерина)
11. Під час перебування в Оренбурзі Т. Шевченку було заборонено писати і … (малювати)
12. Місто, де навчався письменник. (Петербург)
13. Заклад, у якому Тарас Григорович здобув вищу освіту. (Академія)
14. Прізвище видатного російського митця, портрет якого було розіграно в лотерею для викупу Тараса Григоровича з кріпацтва. (Жуковський)
15. Перший учитель Тараса. (Дяк)
16.  Скільки  років  провів  Тарас  Григорович  на  засланні? 
(10 років:  з  1847  по  1857)
17.   У  яких  місцях  перебував  Шевченко  на  засланні?   (Орська  фортеця,  Оренбург  Новопетровське  укріплення)
18.  Учасником  якої  організації  був  Тарас  Шевченко?  (Кирило – Мефодіївське  братство (товариство)
19.  Яку  книгу  для  маленьких  дітей  уклав  і  видав  власним  коштом  Шевченко? 
(«Буквар»)
20.  Яке  наукове  звання  було  присвоєне  Шевченкові  у  1860 році?  (Академік)
21.   У  якому  році  помер  Шевченко  І  де  його  було  поховано?  (10 березня  1861 року,  Петербург,  Смоленське  кладовище)
22.  Коли  і  де  Т. Шевченко  був  перепохований?  (22 травня  1861 року  на  Чернечій  горі  поблизу  Канева)
23.   Хто  і  в  якому  творі  сказав  про  Тараса: «Егеге,  козаче!  Та  з  тебе  буде  маляр  та  ще  й  путній  маляр.»? 
(Хлипнівський  дяк,  «У  бур’янах”,  уривок  із  повісті  Степана  Васильченка 
«Дитинство  Шевченка»)
24. 3а фахом Тарас Шевчнко був... (художник)
25. Як називається гора, де похований Т. Шевченко? (Чернеча гора)
  1. 2-й конкурс «Чорна скринька» .
Сіль
Пензлик
Соловей
Солдат
Об'єкт промислу Григорія Шевченка? 2 бали
Те, з чим асоціюється образ Шевченка. 2 бали
Цей образ присутній у баладі «Тополя», «Садок вишневий коло хати»,поемі «Сон» Шевченка
2 бали
Шевченко ніколи не мріяв стати НИМ, але в житті довелось спробувати.
2 бали
Це подавали на рушнику під час обряду весілля
1.5 бали
Це не одразу з'явилось у нього, до цього він користувався підручними засобами
1.5. бали
Один із народних звукових символів України
1.5 бали
Зіткнувся з цим , коли був уже викуплений з кріпацтва. Свого роду – це теж неволя.
1.5. бали
Продукт харчування, без якого страва прісна. 1 бал
Чим Шевченко писав картини?
1 бал
Непоказна сіра пташка, гарно співає
1 бал
Ким був Шевченко у засланні?
1 бал


3-й конкурс «Переплутанка» (Із складів скласти рядки поезій Т. Шевченка).
1 команда
І ми, жартуючи, погнали
 Чужі ягнята до води.
2 команда
По діброві вітер виє,
 Гуляє по полю.

4-й конкурс – конкурс кросвордів («Ти – мені, я - тобі»).

5-й конкурс – конкурс уболівальників . Конкурс на краще виконання віршів Шевченка.

6-й конкурс - ІІІ конкурс. «Ключові дати в житті й долі Кобзаря») 
1814 ( рік народження Т.Шевченка)
1861 (рік смерті)
1838 (викуп із кріпацтва)
1840 (вихід першого «Кобзаря»)
1845 (написання поезії «Заповіт»)
1847 (арешт і заслання)
1857 (друзі поета отримали царський дозвіл на його звільнення, повернення із заслання )
1860 ( присвоїли звання академіка, вихід другого «Кобзаря»)
2 500 (карбованців викуплено Т. Шевченка)
8 (8 творів у першому «Кобзарі», у 8 років батько віддав сина в
науку до дяка)
9 ( помирає мати Т. Шевченка)

7-й конкурс. « Асоціативний портрет Т.Г. Шевченка» Скласти асоціативний портрет Тараса Шевченка.
Асоціативний портрет Тараса Григоровича
Ш -
Е -
В -
Ч -
Е -
Н -
К -
О -

Асоціативний портрет Тараса Григоровича
Ш - щирий у думках і почуттях;
Е - елегантний у своїй манері писати поезії й живописні картини;
В - вічний у душі кожного українця;
Ч - чемний у своєму ставленні до знедоленого люду;
Е - енергійний у запеклій боротьбі із самодержавством;
Н - неповторний у розумі, талановитості й самовідданості народу й Батьківщині;
К - катований, але не скорений;
О - оспіваний у багатьох як літературних, так і народних творах.

7-й конкурс « Гонка за лідером». Командам протягом 1 хвилини задаються питання.
З якого твору Шевченка взято рядки
«Пізнай поезію Т.Г. Шевченка»

За  що,  не  знаю,  називають
Хатину  в  гаї  тихим  раєм.
Я  в  хаті  мучився  колись,
Мої  там  сльози  пролились
(«Якби  ви  знали,  паничі…»)

.Із  якого  вірша  рядки?
           Одно – однісіньке  під  тином
           Сидить  собі  в  старій  ряднині.
           Мені  здається,  що  це  я,
           Що  це  ж  та  молодість  моя!
           («І  золотої,  й  дорогої,,,»)

Із  якого  вірша  рядки?
…І  не  знаю,
   Чого  маленькому  мені
  Тоді  так  приязно  молилось,
  Чого так  весело  було?
  («Мені  тринадцятий  минало»)

- З якої поезії уривок?
Там матір добрую мою,
Ще молодую, у могилу
Нужда та праця положила.
Там батько, плачучи з дітьми
(А ми малі були і голі),
Не витерпів лихої долі,
Умер на панщині!..
(« Як би ви знали паничі») 

Оступить душу, аж заплачу.
А ще до того, як побачу
Малого хлопчика в селі.
Мов одірвалось од гіллі,
Одно-однісіньке під тином
Сидить собі в старій ряднині.
Мені здається, що се я,
Що це ж та молодость моя.
(« Ізолотої й дорогої») 

А дівчина
При самій дорозі
Недалеко коло мене
Плоскінь вибирала,
Та й почула, що я плачу.
Прийшла, привітала,
Утирала мої сльози
І поцілувала...
(« Мені тринадцятий минало»)

Як умру, то поховайте
Мене на могилі
Серед степу широкого
На Вкраїні милій,
Щоб лани широкополі,
І Дніпро, і кручі
Було видно, було чути,
Як реве ревучий.
(« Заповіт»)

Лихо мені з вами!
Нащо стали на папері
Сумними рядами?..
Чом вас вітер не розвіяв
В степу, як пилину?
Чом вас лихо не приспало,
Як свою дитину?.. (« Думи мої, думи мої»)

В неволі виріс між чужими
І, неоплаканий своїми,
В неволі, плачучи, умру.
І все з собою заберу,
Малого сліду не покину
На нашій славній Україні,
На нашій — не своїй землі.
(« Мені однаково, чи буду…») 

Реве та стогне Дніпр широкий,
Сердитий вітер завива,
Додолу верби гне високі,
Горами хвилю підійма.
І блідний місяць на ту пору
Із хмари де-де виглядав,
Неначе човен в синім морі
То виринав, то потопав.
(« Причинна») 


VI Підбиття підсумків. Нагородження переможців. 

Учитель. Т. Шевченко все своє життя, весь свій могутній талант присвятив українському народові: своїм сучасникам і нам, нащадкам. Будьмо вдячні йому і за «Заповіт», і за «Гайдамаків», і за «Катерину». Читаймо Шевченкові твори, вивчаймо їх, шануймо те, що залишив нам у спадок Великий Кобзар.
Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,
І голос твій нам душу окриля.
Встає в новій красі, забувши лихоліття,
Твоя, Тарасе, звільнена земля.






Немає коментарів:

Дописати коментар