понеділок, 11 травня 2020 р.

8 КЛАС 07.05 - 08.05 МОВА. ВІДОКРЕМЛЮВАЛЬНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ.




 Відокремлені уточнювальні члени речення.
1. Мотивація навчальної діяльності.
* Запитання учням.
— Подумайте і скажіть, чи достатньо такої фрази, щоб домовитися про зустріч: «Зустрінемося завтра в Новоархангельську?». Що слід уточнити?
2. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі виконання практичних завдань.
Матеріал для  УЧНІВ
Уточнюювальні члени речення служать для уточнення, конкретизації, пояснення тих членів речення, після яких стоять.Уточнюватись може будь-який член речення. Найчастіше уточнювальними бувають обставини місця і часу: Звідси,(звідки саме?) з високої Софїіної альтанки, видно майже весь асканівський степ. (О. Гончар).Рідше в ролі уточнювальних членів речення уживаються обставини способу дії, означення, додатки, підмети, присудки: Рівно,(як саме?) на повні груди, дихає степ. Обидва,( хто саме?) Сергій і Віктор, охоче погодилися з батьком.
В усному мовленні уточнювальні члени речення вимовляються з дещо зниженою інтонацією, із невеликими паузами на їхній межі; на письмі виділяються комами або тире.
·                  Робота з підручником.
·                  Опрацювання теоретичного матеріалу(с.164).
·                  * Робота із таблицею №1
http://notatka.at.ua/_pu/24/s29908089.jpg
► Розглянути таблицю № 2. Скласти усне повідомлення про умови відокремлення уточнювальних членів речення Уточнювальні відокремлені члени
Обставини місця і часу
Додатки
Рідше: означення, обставини способу дії, підмети, присудки
виражені: іменниками; іменниками з числівниками
виражені: іменниками з прийменниками крім, понад, замість, за винятком, поряд з та ін.
виражені: іменниками зі словамиособливо, навіть,переважно, зокрема,наприклад.

3.Творчий диктант .Письмово
Відновити й записати текст, уставляючи з довідки потрібні за змістом відокремлені члени, підкресливши їх.
З моря вставала рожева зоря, … . Згодом золоте сонце, … , послало свій промінь під небо на білі хмарки й затопило їх рожевим кольором із золотими розводами. Весело глянули ті хмарки в блакитне море, … , і не можна було пізнати тепер, де море, а де небо. Нарешті з морської пелени виникло й саме сонечко. З півночі дихнув вітерець і, … , погнав їх туди, … (За А. Кащенком).
 Довідка: як у люстро; не виникнувши ще з моря; на схід сонця; розмальовуючи його безкраю просторінь привабливими кольорами; понадимавши на чайках вітрила.
Зверніть увагу!
1.             Додаток із прийменником замість не відокремлюється, якщо він ужитий у значенні заміщення. Сьогодні він чергував Замість (= за) сусіда. Замість віри, й надії, і любові панують безвір’я, відчай, ненависть, заздрість і мерзота (І. Вишенський).
2.             Уточнювальні члени речення можуть приєднуватися словами тобто, цебто, себто, Або (= тобто), чи (= тобто), а саме, наприклад, зокрема, інакше, особливо, в тому числі, як кажуть та ін.
4. Дослідження-обґрунтування .Письмово.
► Списати, розставляючи розділові знаки при відокремлених уточнювальних членах речення.
Чудово було тут на Дніпрі! Широкий на кілька верстов розметнувся він спокійно плинучи під сонцем до моря. Святково мигтять чайки над небесно-чистою водяною рівниною, біліють парусники, снують шаланди, підходять плоти... Сила-силенна води чистої, свіжої, солодкої плине і плине кудись до моря. Багатий нею Дніпро. (О. Гончар)
5. Скласти «Гронування») Створіть гроно до назви «Дніпро», застосовуючи подані іменники-синоніми, прикметники, дієслова, виконавши наступні завдання.
1. Визначте географічне положення річки Дніпро.
2. Назвіть характер живлення річки.
3. Вкажіть течію річки.
4. Назвіть притоки Дніпра.


Вчитель може запропонувати схему-відповідь
ДНІПРО

Центральна                                                                Прип'ять, Десна,  Ірпінь           
Частина України               дощ, сніг,        бурхлива,
                                         підземні води      порожиста
*З поданими асоціаціями скласти речення із  відокремленими уточнювальними членами.
Можна користуватися підручниками географії.



6. Дослідження-характеристика
Прочитайте речення, дотримуючись відповідної інтонації. Визначте уточнювальні члени. Скориставшись пам’яткою, схарактеризуйте відокремлені уточнювальні члени( слайд 14).
ul_8_24
Дніпро ‒ найбільша річка України ,оскільки має більше 15-ти тисяч притоків, зокрема Ірпінь, Рось, Базавлук, Інгулець, Десна, Оріль, Псел. У басейні ріки переважають піщані та мулисто-піщані,  хрящуваті, глинисті, галькові, особливо місцями кам'янисті ґрунти. Найбільш розповсюджені види риб у Дніпріі: в'юн, голець, густера, єлець, жерех, карась сріблястий, у тому числі й короп дзеркальний, краснопірка, лящ, лінь, минь, окунь, та ін. З 2003 року щорічно у Києві у липні, а саме   у першу суботу,  відзначається День Дніпра. 
7. Домашнє Завдання
1) §36, сс.163-164 ‒  опрацювати, вправа 373, 379

Бажаю успіхів.




Немає коментарів:

Дописати коментар