понеділок, 11 травня 2020 р.

6 КЛАС МОВА. ТВІР - РОЗДУМ




Тема. Письмовий твір-роздум про вчинки людей на основі власних спостережень і вражень у художньому стилі

1. Робота з текстами-зразками
2. Прочитати текст. Визначити, до якого типу мовлення він належить.
Іменини
Сьогодні день народження Ніни. Прийшли гості. Мама накриває стіл білою скатертиною. Ніна подумала: це ж бабуся за стіл сяде. Їй вісімдесят років. У бабусі тремтять руки. Несе ложку бабуся – ложка дрижить, крапельки падають на стіл. Подруги сміятимуться. Розкажуть потім у школі: у Ніниної бабусі руки тремтять.
Ніна тихенько сказала мамі:
— Мамо, хай бабуся сьогодні за стіл не сідає.
— Чому? – здивувалася мати.
— У неї руки тремтять. Капає на стіл…
Мама зблідла. Не сказавши ні слова, вона зняла зі столу білу скатерть і сховала її в шафу.
Мама довго сиділа мовчки, потім сказала:
— У нас сьогодні бабуся хвора. Тому іменинного обіду не буде. Поздоровляю тебе, Ніно, з днем народження. Моє тобі побажання: будь справжньою людиною.
За В. Сухомлинським
3. Як ви гадаєте, чому Нінина мама так зробила і так сказала? У формі роздуму відтворити думки Ніниної матері про поведінку дочки. Розпочати так: Ніна повелася так з бабусею, тому що… У формі роздуму дати оцінку поведінці Ніниної матері, розпочавши так: Нінина мама вчинила, на мою думку, правильно, через те що…
4. Прочитати текст. Елементи яких типів мовлення поєднано у тексті? Прочитати речення, які є тезою. Чи достатньо доказів наведено в тексті? Відповідь обґрунтувати.


НАЙКРАЩЕ В ЛЮДИНІ — ЇЇ ДУША
До нашого класу прийняли новеньку дівчинку. Вона була негарна, не така спритна, як інші, та ще й в окулярах. Дівчата неприязно поставилися до новенької, хлопці також. Тетяна, так звали дівчинку, училася добре, але почувалася в класі дуже самотньо.
Узимку, коли лютував грип, вона захворіла, і близько тижня її не було в школі. Ми з Сашком вирішили зробити добру справу — провідати Тетяну. Те, що ми побачили в неї, нас вразило. Уся кімната була в якихось масках, черепашках, томагавках, і чого там тільки не було. Тетяна розповіла, що її батько працює на кораблі, багато чого бачив у своєму житті і на згадку про ті місця, де побував, привозив фотографії, слайди та суве­ніри. Ми наче поринули в якийсь казковий світ, роздивлялися все, слу­хали розповіді Тетяни, яка багато читала, і незчулися, як настав вечір.
Потім ми часто заходили в гості до дівчинки і переконувалися, що були дурнями, коли за зовнішністю не розгледіли душевної щирості Тетянки. Тепер ми дружимо втрьох і збираємося стати великими мандрівниками. Отже, я зрозумів: головне в людині — це краса душі, а не зовнішність…(З журналу).
5. Виконання ситуативного завдання, побудованого на основі спеціально створеної мовленнєвої ситуації
Поміркувати, хто такий друг? Кого ви могли б назвати своїм другом? Які якості мають бути притаманні цій людині? А чи відрізняють­ся, на вашу думку, слова «друг» і «справжній друг»? Відповідь покласти в основу твору-роздуму.
Коментар учителя. Запам’ятайте і порівняйте! Учинок — дія, що складається з таких елементів: мотиву (спонукання, зацікавленості), намі­ру, мети, власне дії, наслідків, самооцінки людиною власного вчинку та її ставлення до оцінки навколишніх. Поведінка — сукупність учинків людини, здійснюваних нею протягом відносно тривалого періоду. По­ведінка охоплює всі вчинки людини в цілому незалежно від того, є вони навмисними чи ненавмисними.
Увага! Твір — продукт творчої діяльності людини; самостійна шкіль­на або домашня робота у вигляді письмового (усного) викладу учнями своїх думок на задану тему. Твір-роздум має містити власні міркування з реально існуючої проблеми.
6. Складання твору-роздуму
Написати твір-роздум на тему «Яким повинен бути справжній друг?», «Чому я пишаюсь своїм товаришем», «У яких вчинках виявляється людська шляхетність», «Який вчинок можна вважати героїчним»,  використовуючи фразеологізми та слова з довідки
Довідка: людина, що відповідає моєму ідеалу; вірний, незрадливий; готовий допомогти в біді; правдивий, принциповий; може і готовий за­хистити; безкорисливий; зацікавлений у добробуті й злагоді; вдячний товариш

7. Домашнє завдання
Оформити письмово твір-роздум у художньому стилі, роботу над яким розпочато на уроці.

Бажаю успіхів.




Немає коментарів:

Дописати коментар