Тема. Письмовий
твір-роздум про вчинки людей на основі власних спостережень і вражень у
художньому стилі
1. Робота з текстами-зразками
2. Прочитати текст. Визначити, до
якого типу мовлення він належить.
Іменини
Сьогодні
день народження Ніни. Прийшли гості. Мама накриває стіл білою скатертиною. Ніна
подумала: це ж бабуся за стіл сяде.
Їй вісімдесят років. У бабусі тремтять руки. Несе ложку бабуся – ложка дрижить,
крапельки падають на стіл. Подруги сміятимуться. Розкажуть потім у школі: у
Ніниної бабусі руки тремтять.
Ніна
тихенько сказала мамі:
— Мамо,
хай бабуся сьогодні за стіл не сідає.
— Чому?
– здивувалася мати.
— У неї
руки тремтять. Капає на стіл…
Мама
зблідла. Не сказавши ні слова, вона зняла зі столу білу скатерть і сховала її в
шафу.
Мама
довго сиділа мовчки, потім сказала:
— У нас
сьогодні бабуся хвора. Тому іменинного обіду не буде. Поздоровляю тебе, Ніно, з
днем народження. Моє тобі побажання: будь справжньою людиною.
За В. Сухомлинським
3. Як ви гадаєте, чому
Нінина мама так зробила і так сказала? У формі роздуму відтворити думки Ніниної
матері про поведінку дочки. Розпочати так: Ніна
повелася так з бабусею, тому що… У формі роздуму дати оцінку поведінці
Ніниної матері, розпочавши так: Нінина
мама вчинила, на мою думку, правильно, через те що…
4. Прочитати
текст. Елементи яких типів мовлення поєднано у тексті? Прочитати речення, які є
тезою. Чи достатньо доказів наведено в тексті? Відповідь обґрунтувати.
НАЙКРАЩЕ
В ЛЮДИНІ — ЇЇ ДУША
До
нашого класу прийняли новеньку дівчинку. Вона була негарна, не така спритна, як
інші, та ще й в окулярах. Дівчата неприязно поставилися до новенької, хлопці
також. Тетяна, так звали дівчинку, училася добре, але почувалася в класі дуже
самотньо.
Узимку,
коли лютував грип, вона захворіла, і близько тижня її не було в школі. Ми з
Сашком вирішили зробити добру справу — провідати Тетяну. Те, що ми побачили в
неї, нас вразило. Уся кімната була в якихось масках, черепашках, томагавках, і
чого там тільки не було. Тетяна розповіла, що її батько працює на кораблі,
багато чого бачив у своєму житті і на згадку про ті місця, де побував, привозив
фотографії, слайди та сувеніри. Ми наче поринули в якийсь казковий світ,
роздивлялися все, слухали розповіді Тетяни, яка багато читала, і незчулися, як
настав вечір.
Потім ми часто заходили в гості до дівчинки і
переконувалися, що були дурнями, коли за зовнішністю не розгледіли душевної
щирості Тетянки. Тепер ми дружимо втрьох і збираємося стати великими
мандрівниками. Отже, я зрозумів: головне в людині — це краса душі, а не
зовнішність…(З журналу).
5. Виконання ситуативного завдання, побудованого
на основі спеціально створеної мовленнєвої ситуації
Поміркувати, хто такий друг?
Кого ви могли б назвати своїм другом? Які якості мають бути притаманні цій
людині? А чи відрізняються, на вашу думку, слова «друг» і «справжній друг»?
Відповідь покласти в основу твору-роздуму.
Коментар
учителя. Запам’ятайте і порівняйте! Учинок — дія, що складається з таких елементів: мотиву (спонукання,
зацікавленості), наміру, мети, власне дії, наслідків, самооцінки людиною
власного вчинку та її ставлення до оцінки навколишніх. Поведінка — сукупність учинків людини, здійснюваних нею протягом
відносно тривалого періоду. Поведінка охоплює всі вчинки людини в цілому
незалежно від того, є вони навмисними чи ненавмисними.
Увага! Твір — продукт творчої
діяльності людини; самостійна шкільна або домашня робота у вигляді письмового
(усного) викладу учнями своїх думок на задану тему. Твір-роздум має містити
власні міркування з реально існуючої проблеми.
6. Складання твору-роздуму
Написати твір-роздум на тему «Яким повинен бути справжній друг?», «Чому я пишаюсь своїм
товаришем», «У яких вчинках виявляється людська шляхетність», «Який вчинок
можна вважати героїчним», використовуючи фразеологізми та слова з
довідки
Довідка: людина, що відповідає
моєму ідеалу; вірний, незрадливий; готовий допомогти в біді; правдивий,
принциповий; може і готовий захистити; безкорисливий; зацікавлений у добробуті
й злагоді; вдячний товариш
7.
Домашнє завдання
Оформити письмово твір-роздум у
художньому стилі, роботу над яким розпочато на уроці.
Бажаю успіхів.
Немає коментарів:
Дописати коментар