ЗАПЕРЕЧНІ Й
НЕОЗНАЧЕНІ ЗАЙМЕННИКИ, ЇХ ВІДМІНЮВАННЯ, ПРАВОПИС
|
1.Творче конструювання
|
З'ясувати .групу за значенням і
відмінок займенників. Утворити від них: а) заперечні займенники; б)
неозначені займенники.
|
Кого, яким, що, скількох,
чия, чому, хто, чийому, ким, чиє,котрого.
|
Довідка: нікого, будь-кого; ніщо,
хтозна-що; ніскількох, скількох-небудь; нічия, абичия; нічому, чому-небудь;
ніхто, хтось; нічийому, чийому-небудь; ніким, абиким; нічиє,чиєсь; нікотрого,
котрого-небудь.
|
1. Дослідити, які частки беруть
участь в утворенні заперечних і неозначенихзайменників.
|
2.Робота з теоретичним матеріалом
задля зіставлення нових знань з базовими
|
Пояснення вчителя
|
Заперечні займенники
служать для вираження повного
заперечення предмета (ніхто,
ніщо),ознаки (ніякий, нічий) або кількості (ніскільки). Вони утворюються від
відносних чи питальних займенників за допомогою частки нІ префіксальним
способом (ніхто-хто).
|
НеозначенІ займенники
утворюються від відносних чи питальних займенників префіксальним способом за
допомогою часток аби-, де-, будь-, казна-, хтозна- або суфіксальним способом
за допомогою часток -небудь, -сь. Ці займенники вказують на неозначену особу
(абихто, будь-хто),предмет (дещо, що-небудь), ознаку (чий-небудь, якийсь),
кількість (скільки-небудь).
|
Відмінюються заперечні
й неозначені займенники як відносні й питальні, від яких вони утворені.
|
3.Вибірково-розподільний диктант
|
Виписати спочатку заперечні займенники,
потім — неозначені.
|
Дещо, абичий, ніщо,
хто-небудь, нічий, ніскільки, хтозна-скільки, ніякий, ніхто, будь-який,
нікого, чийсь, нікотрий, якийсь, хтозна-що.
|
4.Вправа аналітичного характеру
|
. Провідміняти займенники хтось,
що-небудь, абиякий.
|
5.Дослідження-відновлення
|
Відновити прислів'я:
уставити потрібні за змістом заперечні займенники. Записати речення,
визначити синтаксичну функцію займенників.
|
1) Мудрим ... не народився, а навчився. 2)
Розумний передбачає, але знає, що... всього не знає. 3) Уміння ... в рюкзаку
не носить. 4)... у всьому мудрий не буває. 5)... вище свого вміння не
здійметься. 6)... ще не вродився вченим, а хліб не
вродився печеним (Нар.творчість).
|
Зробити синтаксичний розбір 1 речення.
|
.Робота з
теоретичнимматеріалом ► Коментар учителя. Частка ні в заперечних займенниках виконує функцію префікса.
Тому в усіх непрямих відмінках вони пишуть
з ні- разом. Якщо ж заперечний займенник уживається з прийменником, то
три слова пишуться окремо (нікого — ні в кого, ні про кого, ні до кого, ні
для кого).
|
Частки аби-, де-,
будь-, казна-, хтозна- в неозначених займенниках є префіксами, а частки
-небудь, -сь — суфіксами. Займенники з частками аби-, де-, -сь пишуться разом
(абичим, декого, хтось), а з частками будь-, казна-, хтозна-, -небудь — через
дефіс (будь-кого, казна-що, хтозна-який, чому-небудь). У непрямих відмінках,
ужитих з прийменником, неозначе¬ний займенник розпадається на три слова:
будь-хто — будь до кого, будь з ким, будь на кому.
|
6. Виконання системи практичних
завдань на вдосконалення орфографічних умінь і навичок
|
Вибірково-розподільний
диктант
|
1. Записати займенники у три колонки:
1) займенники, що пишуться з частками разом; 2) через дефіс; 3) окремо (Ні)хто, ні(в)кого, де(з)чим, кимо(сь), чий(небудь),
будь(з)чим, будь(до)кого, (будь)кого, хтозна(з)ким, хтозна(до)чого,
(хтозна)чий, хтозна(від)чого, казна(з)чим, (аби)хто, аби(з)чим, (аби)чий,
чим(небудь), аби)якого, який(небудь), (аби)що, аби(до)чого, (де)хто,
(де)який, (де)чим, де(з)ким, (де)котрий, (де)яким, (дб)кого, ні(до)кого,
ні(з)ким, ні(з)яким, (ні)кого, (ні)чим, (ні)скільки, ні(з)чим, ні(за)ким,
(будь)хто.
|
Навчальне редагування
|
Записати займенники за алфавітом,
виправляючи, де треба, допущені орфографічні помилки.
Де-який, хтознавкому, будь-заким, ніскільки, аби-який, абихто, щонебудь,
нізчим, скількись, девчому, з чимось, казнащо, невідь-який, де-що, будь з
чим, хтозна-який, нівякому, абищо, нічий.
|
Самостійна робота
|
► Прочитати текст. З'ясувати тип
мовлення. Списати, розставляючи потрібні розділові знаки. Визначити групу за
значенням ужитих у тексті займенників.
|
Ми з класним керівником засиділись за
одвертою розмовою і я йшов додому не з хлопцями а сам. Ніхто не заважав
думати. А думав я про свій учинок і про себе. Тепер мені хотілося будь-що
показати классному керівникові що я —
теж не останній. Не одноклассникам показати не мамі й татові а сааме Марії
Степанівні. Щось у моїй душі народилось таке добре що аж сміятись хотілось
(За Д. Ткачем).
|
VII. Домашнє завдання: повторити
параграф 62
|
Скласти й записати словниковий
диктант із 15-20 заперечних і неозначених займенників.
|
Бажаю успіхів.
Немає коментарів:
Дописати коментар