Тема. СПОЛУЧНИКИ Й СПОЛУЧНІ СЛОВА. НАПИСАННЯ
СПОЛУЧНИКІВ РАЗОМ ТА ОКРЕМО. РОЗРІЗНЕННЯ СПОЛУЧНИКІВ І ОДНОЗВУЧНИХ СЛІВ
►
Поясніть, чому виділені в реченнях слова пишуться по-різному.
1. Гетьте, думи, ви хмари осінні!
Тож тепера весна золота!
Леся Українка
Ми продовжуємо вивчення сполучників, і на цьому уроці ви дізнаєтесь, як їх
правильно писати.
►
Погрупуйте за будовою сполучники, записуючи їх у три колонки (за будовою розрізняють сполучники прості,
складні і складені) :
Але, і, через що, та,
щоб, тому що, якби, проте, немовби, як тільки.
Порівняйте власні висновки з правилом у підручнику. Прочитайте теоретичний
матеріал про групи сполучників за будовою та їх написання.
Розподільний диктант
►
Запишіть сполучники, розподіляючи їх у три колонки: прості, складні та складені.
Виберіть з кожної групи сполучник та складіть з ним речення (письмово).
Дослідження-спостереження
Прочитайте речення.
ð
Щоб не трапилося лиха, будь обачним.
ð
Біда помучить, зате мудрості научить.
ð
Якби пес робив, то в чоботях би ходив.
ð
Весна, проте ще холодно.
ð
Що б не трапилося, будь людиною.
ð
Я поважаю тебе за те, що ти завжди дотримуєш слова.
ð
Як би не тис мороз, а весна буде.
ð
Я про те вже говорив.
Проведіть дослідження: з’ясуйте,
чому в одних реченнях зате, проте, щоб,
якби пишуться разом, а в інших окремо?
►
Зробіть висновки: в якій колонці записані речення зі сполучниками, а в
якій — з їх однозвучними словами.
►
Ознайомтеся з пам’яткою. Що нового ви дізналися? Як розрізняти складні
сполучники та однозвучні слова, що пишуться окремо?
Необхідно вміти розрізняти
складні сполучники зате, проте, щоб, якби, якщо, притому, причому та однозвучні
слова, що пишуться окремо: за те, про те, що б, як би, як що, при тому, при
чому. Для того щоб дізнатися, як писати, треба сполучник замінити синонімічним
сполучником:
На те й лихо, щоб
(аби) з тим лихом боротись.
Що б не вишивали,
вишивайте з любов’ю.
Завдання на розвиток лінгвістичного
мислення
1.
Як би ти не знав багато, а більше за всіх не знатимеш. 2.
Якби не було хмар, ми й не знали б ціни сонцю. 3. Щоб
руки вміли, треба працювати головою. 4. Що б
вода не принесла, вона ж колись і забере. 5. Що б у серці не таїлось, на лиці
усе б відбилось. 6. Щоб лиха не мати, треба рано вставати. 7. Що
б улітку не вродило, зимою не зашкодить. 8. Листопад не лютий, проте спитає, чи
взутий.
Домашнє завдання : вивчити параграф 47.
Спишіть речення, розкриваючи дужки. Назвіть у сполучниках орфограми.
Обґрунтуйте їх.
1. Якщо ви хочете, що/б
рідне слово назавжди ввійшло в духовне життя дитини, стало її багатством, не
забувайте про рідну пісню (В. Сухомлинський). 2. Ну що/б, здавалося, слова (Т. Шевченко). 3. Довго співали дівчата, довго гуляли
хлопці, незважаючи на/те/що другого дня треба рано було вставати (І.
Нечуй-Левицький). 4. Ніч мине,
як вже не раз минала, — то/ж недарма темрява тремтить (Леся Українка). 5. Як/би я турбувався лиш про себе,
вже б онімів давно від самоти.
Немає коментарів:
Дописати коментар