четвер, 23 квітня 2020 р.

Українська література. 5 клас Урок зв’язного мовлення. Урок просто неба. Етюд про природу в художньому стилі


Українська література. 5 клас

Тема:
Урок зв’язного мовлення. Урок просто неба. Етюд про природу в художньому стилі

1. Вступне слово вчителя. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
-        Сьогодні у нас незвичайний урок літератури, бо проводимо ми його не у класі, за партами, а на подвір’ї, на свіжому повітрі. Такі уроки любив проводити Василь Сухомлинський.
-           Пригадайте, хто такий Василь Сухомлинський?
-           Що ви знаєте про нього?
-           Такі уроки, на свіжому повітрі ви вже проводили з образотворчого мистецтва. Можливо, пригадаєте, як вони називаються?
Пленер(фр. вільне повітря) - живопис на відкритому повітрі, що відтворює кольорове багатство природи, сонячне освітлення й повітряне середовище.
І сьогоднішній урок української літератури ми проводимо просто неба. Ми не будемо користуватися зошитами, підручниками, не будемо читати і писати, а будемо вчитися бачити, слухати й розуміти дерева, квіти й трави.
Коли людина вчиться бачити і розуміти природу, тоді вона стає красивою. А хто з нас не хоче бути красивим? І впевнена, що після нашого уроку ви станете ще красивішими. От побачите! Тож до праці!

2.Поетична п’ятихвилинка
Розпочнемо нашу розмову з загадки. Послухайте і відгадайте:
І весела, й яснолиця,
Дивна в сонечка сестриця.
Роботящу вдачу має,
Землю зелом засіває.
Заквітчає яр і поле,
Принесе у ліс обнову.
Відгадайте, хто вона?
Ну, звичайно, це... (весна).




3. Гра «Розфарбуй слово»

-           Великий вінок ми сплели з різних квіточок – слів. А ще потрібно прикрасити його. Ваше завдання - підібрати епітети до слова весна. Умова  гри: слова не можуть повторюватися.

4.Робота над етюдом В. Сухомлинського «Все в лісі співає».
- Побувавши на лузі, де ми спостерігали за квітами, подумки перекинемося до весняного лісу. Уважно прослухайте текст, який написав В.Сухомлинський, і уявіть собі таку картину.
Навесні ми пішли до лісу. Зійшло сонце, дихнув легенький вітерець, і всі дерева в лісі заспівали. Кожне співало свою пісню.         
Береза співала ніжну пісню. Слухаючи цю пісню, хотілося підійти до білокорої красуні й обняти її.
Дуб співав мужню пісню. Коли ми слухали пісню дуба, нам хотілося бути сильними, відважними.
Верба, що схилилась над ставком, співала задумливу пісню. Прислухаючись до пісні верби, ми подумали, що прийде осінь і листячко з дерев осиплеться.
Горобина співала тривожну пісню. Ця пісня навіяла Думку про темну ніч і бурхливу грозу, від якої гнеться тонка горобина, немов шукаючи захисту.
Ось які пісні почули ми в лісі.
-        Чи сподобалися вам пісні дерев?
-        Чия пісня сподобалася вам найбільше? Чому?
-        У якому стилі написано прослуханий твір? Доведіть свою думку.
-        Які художні засоби використовує автор?
-        Який за обсягом прослуханий твір?
-         
5. Теорія літератури.
Твір В.Сухомлинського «Все в лісі співає» є етюдом. Що таке етюд, ми з'ясуємо на сьогоднішньому уроці.
-        Що таке етюд?
1) Образотворче мистецтво.
(Учень – художник демонструє виконані ним етюди).
-           Етюд це твір образотворчого мистецтва допоміжного характеру, виконаний з натури.)
2)   Музика.
(Учень - музикант виконує невеличкий етюд на музичному інструменті або прослуховування запису)
-        Етюд - невеликий музичний твір віртуозного характеру.
3)   Література.
У літературі етюд - це невеликий твір допоміжного характеру, який виконується безпосередньо з натури, з метою кращого її вивчення або начерк для майбутнього твору.

-        Основні ознаки етюду визначимо разом.
1)   Який за обсягом? / Коротка форма /
2)   Що описується? /Безпосередні враження від природи /
3)   Чи відчувається думка автора? / Висловлення своїх почуттів /
4)   Чи використовуються художні засоби? / Образність мови /

6. Колективне складання етюду

Робота над етюдом. Метод  кубування- це методична стратегія, яка дає змогу зрозуміти явище (предмет розмови) різнобічно, у шести різних площинах.
§      Дайте визначення поняття весна (Весна – це пора року, яка приходить після зими).
§      З якими словами, поняттями, образами асоціюється у вас весна (краса, чарівність, цвітіння дерев, приліт птахів, яскраве сонечко, різнобарв’я, теплий вітерець, дзюрчання струмків, прощання із зимою).
§      Порівняйте весну (наче чарівниця у білому вбранні, що своєю чарівною паличкою відмикає золоті ворота для сонечка, краси, тепла).
§      З чого зіткана весна ( теплого дощику, цвітіння вишні, абрикоси, яблуні, з легкого туману, з перших квітів, весняних свят - 8 Березня, Масляна, Пасха)
§      Які  барви та кольори ви використали б для весни (білий, рожевий, молочно-білий, зелений, блідо-блакитний, лимонний)
§      Знайдіть аргументи «За» і «Проти». «За» – прощання із холодом, тепле сонечко, перші квіти, радісний, веселий настрій, пробуджує природу, можна не так тепло вдягатися.  «Проти» - прощавай сніг, сніжки, морозець, що щупле щічки, зимові свята, довгі зимові канікули.

7. Опишіть картини, які з’являються перед вашими очима.  За допомогою яких художніх засобів вдалося так незвичайно описати прихід весни? (наведіть приклади)

-           Хвилинка емоцій та вражень
-                 1. Радісно світить весняне сонечко. Впускає гаряче весняну душу свою в промінь. Летить тоді він довгою яскравою стрілою, вогнем палає. Знаходить довга яскрава стріла у сніговій красі зіроньку. Влуча  вона у кришталеве серце. А із серця ніжно та тихо розлітаються навкруги блакитні барви. Захоплюють у своїй красу зіроньки. Іскриться зіркова малеча, сяє коштовностями блакитний килим. Купає радістю весняна краса широчінь безмежну.
-                 2. Чути: «Дзюрк, дзюрк…» Це вирвався на поверхню із твердині сніговий струмок. Тяжко було малому народжуватись, але все ж народився і розлився. Він теплий, хапає у прозору глибочінь душі свіже повітря. Нарешті увійшло повітря у  дзеркальність води.
-                  Досягає хвиля швидка снігового берега. Викупала його, а пісню залишила співати. Співає весною навкруги. Тане сніг від співу теплого. Дзюрчать струмочки і впиваються і велику річку-матінку. Чекає річка-матінка струмків своїх. А тоді, дочекавшись, несеться хвилями щодуху. Чути річкову симфонію, дивну-предивну. Спів і шепіт весни народжує симфоніаду, бурхливу, швидку і радісну. Шумить, вирує симфоніада.                    
-          ( Кобзар Сергій  «Симфоніада весни»)
-                 3. Тиша стоїть, закохана вона у красу. Течуть з гір струмки у теплий простір дихання снігів. Переливаються струмки сяючим небом. Кидає сонце у воду золоті ноти. Стає вода питною та цілющою.
-                 А там, у низині, квітне ромашковий килим трав’яний. Он і озеро вигулькнуло невеличке, як маленьке дзеркальце. Чути розмову озерця з дівою-берізкою. Прийшла діва-берізка глянути у дзеркальну воду, прийшла подивитись а свою вроду. Це диво природи і чарівність казки.                                                                                                      (Сергій Кобзар «Гірська краса»)
8.  Домашнє завдання.
.
Написати етюд про природу.


Немає коментарів:

Дописати коментар