Українська
література 5 клас
Тема: Максим Рильський. Вміння поета бачити красу природи і створювати
прекрасне засобами поетичної мови. Поезія «Дощ».
Мета:ознайомити учнів із
цікавими сторінками життя Максима Рильського; опрацювати ідейно-художній зміст
поезії «Дощ» та визначити елементи
зображення краси навколишнього світу у ній; розкрити поняття літературного
прийому «алітерація»; розвивати творчу
уяву, логічне мислення, спостереження над роллю звуків у поезії, виразне
декламування поезії; вміння висловлювати свою думку; виховувати любов до
природи.
1. Ознайомлення із життєвим і творчим шляхом
Максима Рильського
Максим
Тадейович Рильський народився 19 березня 1895 року в Києві. Його батько, Тадей
Розеславович Рильський, був етнографом та культурологом, який хоч і походив зі
шляхетської польської родини, щиро захоплювався українськими звичаями та
фольклором. Мати Максима Рильського,
Меланія Федорівна, була неписемною, проте напрочуд талановитою та співочою
дівчиною із села Романівки, що на Київщині, у яке переїхала сім’я після народження
Максима. Її навчив читати чоловік, і після того вона до самої смерті не
розлучалась із книгою.
Від своїх
батьків та оточення, у якому виріс Максим Рильський (сім’я Рильських
товаришувала із сім’ями Лисенків, Старицьких, Косачів, Ревуцьких) , він увібрав
у душу найкращі риси. Його дитинство минало серед книжок, музики, мистецтва, з
одного боку, і романівських краєвидів та сільського оточення — з другого.
Змалку, відчуваючи тепло рідної землі і радість спілкування з видатними
представниками київської інтелігенції, він ще дитиною почував у собі потяг до
поетичного слова.
У сім
років Максимко написав свій перший вірш “Прошак”:
Ішов прошак обідраний,
Од всіх людей обижений,
Шкода мені прошака,
Що у нього гірка доля така.
Але я проти Бога не йду,
А за старця
Молюсь і ввечері, і вранці.
· Що ви можете сказати про
цей вірш Максима Рильського?
· Які риси характеру митця
були помітні вже в такому ранньому віці?
1910 року,
коли Рильський ще здобуває освіту у приватній гімназії Володимира
Науменка, виходить дебютна збірка юного
поета «На білих островах», яка засвідчила прихід у літературу майстра
поетичного слова, адже на той момент письменнику було лише 15 років.
Після
закінчення гімназії Рильський продовжує навчання на медичному факультеті
Київського університету Св. Володимира, а потім на історико-філологічному
факультеті Народного університету в Києві, заснованому за гетьмана Павла
Скоропадського, але революція, громадянська війна змусять його перервати
освіту.
З 1919 до
1929 року Рильський вчителював у селі,
зокрема й у Романівці, а потім у
київській залізничній школі, викладав у Київському університеті та в
Українському інституті лінгвістичної освіти.
Будинок
Максима Рильського знаходився неподалік Голосіївського парку, надихаючись
красою природи якого, він так любив писати. До речі, одна зі збірок автора має
назву «Голосіївська осінь» і присвячена цій місцині. Зараз у Голосіївському
парку встановлено пам’ятник митцю.
Помер
Максим Рильський після тяжкої хвороби 24 липня 1964р.
У 1965
році на честь Максима Рильського було названо вулицю в Києві, на якій він жив і
працював, а його будинок наразі є літературно-меморіальним музеєм.
2.Виразне читання учнями
вірша М. Рильського «Дощ».
3. Перегляд відеоколажу
«Дощ»
4. Теорія літератури
Для
досягнення подібного звукового ефекту як в поезії Максима Рильського «Дощ» використовується
такий стилістичний прийом як алітерація.
Алітерація – зумисне надмірне
повторення однакових приголосних звуків з метою створення звукового образу
зображуваного або посилення інтонаційної виразності мови.
5. Підсумки уроки
Дощдужеважливий у природі, адже без нього все засохне та
пропаде, не буде хліба. Своєзахопленняцимявищем у вірші «Дощ» М.
Рильськийвиражаєбагатьма словами, щодоповнюютьстворений образ, землю
називаєматір’ю, дощ та землю персоніфікує, оживляєїх. Усвоїхпоезіях М.
Рильськийнібизаклинає нас не обкрадати себе духовно, не
відсторонюватисьвідкраси в житті, відчарівногосвітуприроди, мистецтва.
6. Домашнє завдання:
1. Перегляд презентації.
2. Вивчити напам'ять поезію М.Рильського (на вибір)
3. Намалювати малюнок до поезії «Дощ»
Немає коментарів:
Дописати коментар