вівторок, 14 квітня 2020 р.

Максим Рильський література 5 клас


Українська література  5 клас

Тема: Максим Рильський. Вміння  поета бачи­ти красу природи і створювати прекрасне засобами поетичної мови. Поезія «Дощ».

Мета:ознайомити учнів із цікавими сторінками життя Максима Рильського; опрацювати ідейно-художній зміст поезії  «Дощ» та визначити елементи зображення краси навколишнього світу у ній; розкрити поняття літературного прийому «алітерація»;  розвивати творчу уяву, логічне мислення, спостереження над роллю звуків у поезії, виразне декламування поезії; вміння висловлювати свою думку; виховувати любов до природи.

1. Ознайомлення із життєвим і творчим шляхом Максима Рильського
Максим Тадейович Рильський народився 19 березня 1895 року в Києві. Його батько, Тадей Розеславович Рильський, був етнографом та культурологом, який хоч і походив зі шляхетської польської родини, щиро захоплювався українськими звичаями та фольклором. Мати  Максима Рильського, Меланія Федорівна, була неписемною, проте напрочуд талановитою та співочою дівчиною із села Романівки, що на Київщині, у яке переїхала сім’я після народження Максима. Її навчив читати чоловік, і після того вона до самої смерті не розлучалась із книгою. 
Від своїх батьків та оточення, у якому виріс Максим Рильський (сім’я Рильських товаришувала із сім’ями Лисенків, Старицьких, Косачів, Ревуцьких) , він увібрав у душу найкращі риси. Його дитинство минало серед книжок, музики, мис­тецтва, з одного боку, і романівських краєвидів та сільського ото­чення — з другого. Змалку, відчуваючи тепло рідної землі і радість спілкування з видатними представниками київської інтелігенції, він ще дитиною почував у собі потяг до поетичного слова.
У сім років Максимко написав свій перший вірш “Прошак”:

Ішов прошак обідраний,
Од всіх людей обижений,
Шкода мені прошака,
Що у нього гірка доля така.
Але я проти Бога не йду,
А за старця
Молюсь і ввечері, і вранці.

·       Що ви можете сказати про цей вірш Максима Рильського?
·       Які риси характеру митця були помітні вже в такому ранньому віці?

1910 року, коли Рильський ще здобуває освіту у приватній гімназії Володимира Науменка,  виходить дебютна збірка юного поета «На білих островах», яка засвідчила прихід у літературу майстра поетичного слова, адже на той момент письменнику було лише 15 років.
Після закінчення гімназії Рильський продовжує навчання на медичному факультеті Київського університету Св. Володимира, а потім на історико-філологічному факультеті Народного університету в Києві, заснованому за гетьмана Павла Скоропадського, але революція, громадянська війна змусять його перервати освіту.
З 1919 до 1929 року  Рильський вчителював у селі, зокрема й у Романівці, а потім  у київській залізничній школі, викладав у Київському університеті та в Українському інституті лінгвістичної освіти.
Будинок Максима Рильського знаходився неподалік Голосіївського парку, надихаючись красою природи якого, він так любив писати. До речі, одна зі збірок автора має назву «Голосіївська осінь» і присвячена цій місцині. Зараз у Голосіївському парку встановлено пам’ятник митцю.
Помер Максим Рильський після тяжкої хвороби 24 липня 1964р.
У 1965 році на честь Максима Рильського було названо вулицю в Києві, на якій він жив і працював, а його будинок наразі є літературно-меморіальним музеєм.

2.Виразне читання учнями вірша М. Рильського «Дощ».

3. Перегляд відеоколажу «Дощ»

Відеоколаж можна знайти за адресою:https://www.youtube.com/watch?v=DjszVgRFs6s

4. Теорія літератури
Для досягнення подібного звукового ефекту як в поезії  Максима Рильського «Дощ» використовується такий стилістичний  прийом як алітерація.

Алітерація – зумисне надмірне повторення однакових приголосних звуків з метою створення звукового образу зображуваного або посилення інтонаційної виразності мови.

5. Підсумки уроки

Дощдужеважливий у природі, адже без нього все засохне та пропаде, не буде хліба. Своєзахопленняцимявищем у вірші «Дощ» М. Рильськийвиражаєбагатьма словами, щодоповнюютьстворений образ, землю називаєматір’ю, дощ та землю персоніфікує, оживляєїх. Усвоїхпоезіях М. Рильськийнібизаклинає нас не обкрадати себе духовно, не відсторонюватисьвідкраси в житті, відчарівногосвітуприроди, мистецтва.

6. Домашнє завдання:

1. Перегляд презентації.

2. Вивчити напам'ять поезію М.Рильського (на вибір)

3. Намалювати малюнок до поезії «Дощ»





Немає коментарів:

Дописати коментар